Informacja dodatkowa dla pracownika – co powinna zawierać?


Zmiany w kodeksie pracy 2023 nakładają na pracodawcę nowe obowiązki informacyjne wobec pracowników. Dotychczasowa informacja dodatkowa ulega znacznemu rozszerzeniu.

Nowe obowiązki informacyjne

Zgodnie z nowym przepisem pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o:
1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
2) obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
3) przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
4) przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
5) zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
6) w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
7) w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
8) innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
9) wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
10) obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
11) prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
12) układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji,
13) w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy;
- nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy.

Dodatkowo, nie później niż w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca informuje o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę; nie dotyczy to przypadku, w którym pracownik dokonuje wyboru instytucji zabezpieczenia społecznego.

Nowe obowiązki informacyjne dotyczą też pracodawców, którzy wysyłają pracowników do pracy lub w celu wykonania zadania służbowego poza granice kraju na okres przekraczający 4 kolejne tygodnie. W takiej sytuacji pracodawca jest zobowiązany do podania pracownikowi dodatkowych informacji m.in. o państwach, w których praca ma być wykonywana, przewidywanym czasie trwania pracy, warunkach powrotu.

Jak ma wyglądać nowa informacja dodatkowa?

Poinformowanie pracownika o niektórych warunkach zatrudnienia może nastąpić przez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych.

Informacje pracodawca może przekazać pracownikowi w postaci elektronicznej, jeżeli będą dostępne dla pracownika z możliwością ich wydrukowania oraz przechowywania, a pracodawca zachowa dowód ich przekazania lub otrzymania przez pracownika.

W przypadku umów o pracę trwających w dniu 26.04.2023 pracodawca, na wniosek pracownika uzupełnia informację dodatkową o informacje wymagane obecną ustawa - w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Dodatkowe obowiązki

Co istotne, nowe przepisy Kodeksu pracy podają, iż pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o:
1) możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy;
2) możliwości awansu;
3) wolnych stanowiskach pracy.

Należy zwrócić uwagę na dodatkowe dokumenty wymagane przez przepisy - ogólne zasady polityki szkoleniowej oraz zasady rozwiązania stosunku pracy. Co w nich zawrzeć? O tym w kolejnych wpisach.


Anna Kałużna radca prawny